Ashes Of Creation – Véleményem a játékról a Pre-Alfa alapján

Mivel lekerült a játékról a szóbeli NDA, így arra gondoltam, hogy röviden összefoglalom, eddig mit tapasztaltam a játék Pre-Alfa tesztjei során és véleményem szerint mire lehet számítani a végleges verzióban. Nem terhelnék senkit a játék technikai és játékmechanikai részleteivel, ezek részletesen megtalálhatóak a weboldalunk wiki részében, a tovább mögött pedig az összefoglaló. A cikkben található képek a hivatalos stream-ekből lettek kivágva.

Ha kérdésed van keress meg minket Facebook csoportban vagy Discordon, de van Instagram és Twitter oldalunk is.  

Kezdeném azzal, hogy a jelenleg futó Pre-Alfa verziók valóban Pre-Alfa verziók, ahogy a fejlesztők is elmondták, és ezt nem úgy kell értelmezni, mint sok játéknál, hogy már egész pofás játékélményt biztosít két centire egy béta állapottól, félre egy megjelenéstől. Ez bizony Alfa, vagyis egyetlen célja van, tesztelni a különböző funkciókat, felfedezni a hibákat, segíteni a fejlesztőket a munkájukban, szó sincs „igazi” játékélményről, még akkor sem, ha egyébként sokszor úgy tűnik, hogy van, mert időnként van és el lehet veszni a részletekben.
Az UI gyakorlatilag placeholder, vagyis fogalmunk sincs milyen lesz a megjelenésre. Beállítások kvázni nincsenek, grafikában összesen 3 opció létezik, azok sem variálnak sok mindent. A karaktergenerálás is teljesen placeholder, 1-2 beállítással maximum és ennyi. Keymapping nincs, és nincs semmilyen egyéb teljes játékra vonatkozó gameplay, sound, stb. beállítás. A játékon belüli táska, skill beállítás ablak, karakter nézet teljesen placeholder, talán a küldetések, nagytérkép és chat ablak tűnt valami olyasminek, ami félúton lehet a végleges felé, vagy nem, ki tudja. Alapvetően a teszt során működő mechanikák és funkciók egy korai szakaszban vannak, amelyek azt a célt szolgálják, hogy vannak és működnek, de azt gondolni, hogy ilyen marad, butaság lenne. Ez bizony vonatkozik a harcrendszerre, az animációkra és skill-ekre is. Sok javulást fedeztem fel a tavalyi verzióhoz képest így is, de már készül a mostani verziók új változata, amely megint egy ugrással közelebb lesz a végleges elképzeléseik felé.

A játékba belépve és barangolva ugyanaz az érzés kapott el, mint régen a Lineage 2 MMO-ban. Visszarepültem az időben, és nem a grafika miatt, mert az egy Alfához képest meglepően jó, néhány terület meg már most kifejezetten szép, hanem mert a régi játékokra volt jellemző, hogy bekerültél a világba és elengedték a kezed. Nem volt az arcodba rakott tutorial, hogyan kell előre menni, meg leütni egy mobot, nem volt az NPC-k feje felett kilóméteres jelzés, hogy itt a küldetés, majom vedd fel, majd átkattingtva a szöveget, vagy elnyomva a narrált szöveget kijelölte nekünk a játék, hogy hova kell menni. Őszintén mondom, meglepődtem én is és bizonytalan érzés fogott el, mert az elmúlt 10+ évben teljesen hozzászoktam, hogy semmit nem kell gondolkodnom, mert a játékok szinte teljesen kivették a kontrolt a kezemből. Az az egyetlen funkció nem érhető még el, hogy a játék csinálja meg helyetted a küldetéseket, talán ez az utolsó pont, ami végleg feltenné a pontot az i-re. Visszatérve a küldetésekhez, itt bizony nincs semmilyen jelölés az NPC feje fölött és a szöveget is érdemes elolvasni, ha tudni szeretnéd, mit kell csinálni. Inkább úgy mondanám, hogy szinte kötelező elolvasni, mert érhetnek meglepetések. 🙂 Furcsa érzés keringett bennem, főleg annak tudatában, hogy bizony a fejlesztők ezen nem is nagyon fognak változtatni, legalábbis nem túl sokat. Még nem döntöttem el, hogy ez számomra jó, vagy rossz, egyelőre úgy vagyok vele, hogy értem a döntés mögötti filozófiát, de engem egyébként sem különösen érdekeltek MMO játékokban a küldetések, mivel a közösségi élmény miatt játszom ilyen típusú játékokkal. Ha küldetéseket szeretnék csinálni, jó sztorit akarok, keresek valami single címet, amit kifejezetten erre építenek fel. Teljesen agyhalott szerintem az, hogy a „mai” MMO játékok manapság 90% single tartalmat és 10% csapatos tartalmat és élményt tartalmaznak. Különösen vicces, amikor a játékosok megsértődnek egy „mai” MMO-ban, ha egy másik játékos meg meri zavarni a tevékenységüket. Kb. ahhoz tudom hasonlítani, mint aki Tinder-en szeretne férjet, vagy feleséget találni, ami ugye nem lehetetlen, de azért nem kell megsértődni, ha olyan emberrel kerülsz párba, aki nem erre alkalmazza a platformot, mert ugye tudjuk, elsősorban mire való. 

A küldetések utáni sokk után meglepődve tapasztaltam, hogy a skill-ek és animációk egészen szépen fejlődtek, már köze sincs ahhoz, amit az Apocalyse-ben láthattunk. Hamarosan pedig még ennél is jobb lesz, mert hamarosan elkészül a harcrendszer újabb verziója. Egyébként ha a mostani állapotot kéne hasonlítanom valamihez, akkor a Lineage 2 féle szint jut eszembe erről is. Manapság, főleg egy GW2 és ESO után nyilván ez kevés, de nem gáz, arra jó, amire, tesztelni a játékot. Zavarba ejtőnek találtam azt is, hogy fogalmam sem volt mit kéne csinálni, így vettem a fáradtságot és nem pörögtem rá semmire, hanem csináltam ami eszembe jutott és pár óra után esküszöm felszabadító érzés volt, hogy igazából azt csinálok, amit akarok, arra megyek, amerre akarok és csak kalandozgatok, felfedezek, járom a világot. Megcsináltam pár küldetést, körbejártam a térképet, felfedeztem csomó barlangot, lényt, Csomópontokat, tengert és folyót. Közben természetesen fotóztam az illesztési hibákat, mert azokat nagyon szeretem és beleugráltam minden szikla közepébe, hátha beleragadok és igen, sok helyen bele is ragadtam. 🙂
Örültem, amikor találkoztam valakivel a térképen, mert egyébként nem kicsi és annak is örültem, amikor elértem egy kialakuló Csomóponthoz. Annak már annyira nem örültem, hogy egyelőre nagyon látszik a területen, hova fog kerülni és szerintem, valamint jópár tesztelő szerint is elég bénán néz ki a jelenlegi megoldás. Maga a Csomópont nem, csak az, ahogy a terület előre ki van alakítva és valami egészen furcsa sziklafalszeerűség veszi körül az egész területet. Nem is értettem, mi szükség van erre, de biztos valami technikai oka van és abban is biztos vagyok, hogy nem marad így. A Csomópont technikai működéséről nagyon korai lenne nyilatkozni, a funkcióját, rendszerét mindenki el tudja olvasni, mi várható. A lényeg, hogy vannak, működnek, fejlődnek és a zónában is változásokat okoznak. Kiváló példa a folyókon átívelő hidak, amelyek a magasabb szintű Csomópontok miatt jelennek meg. 

A területek szépek, a tengerek hullámokat kaptak (régebben sima egyenletes vízfelület volt csak), ami nagyon élővé teszi az egész környezetet. El is képzeltem milyen izgalmas lesz majd egyszer a tengeri kontent, ahogy a hullámokat szeled a vitorlásoddal és ágyúzod a parton virágokat szedegető single játék núbokat. Csak viccelek, természetesen nem lennék ennyire görény, vagy igen?! Erről mindig az ESO-s PvP élmények jutnak eszembe, amikor lefarmoltunk egy kupac játékost, majd a csapatból többen nekifogtak elásni a hullákat (ásás emote), páran pedig széken ülve nézték azt. 🙂 Itt sem számítok jobbra. :))) Visszakanyarodva a területre, bejártam egy-két dungeon-t is, Cleric-ként egyedül is átjutottam az első pár mob kupacon, de sokáig nem jutottam alacsony  szintűként. Az mindenesetre biztos, hogy impozáns méretűek, amely szintén a Lineage 2 nyílt dungeon-jait juttatták eszembe. Ugyanez a megoldás volt ott is. Nyílt dungeon tele mobbal, farmoló játékosokkal, időnként játékosokat farmoló játékosokkal, akiket természetesen jól megbüntetett a játék, így mindenki megkapta ami járt neki. Sajnos a World Boss-okkal még nem futottam össze, de ami késik nem múlik. A videókból azért látható, hogy végre nem 3 centis Boss-okat kell megölni, amelyekből semmit nem lehet majd látni a skill-ek miatt. Ha már Boss, legyen jó nagy, ha meg erős Boss, akkor meg hatalmas, nem? Ostrom sem volt még, de ami késik nem múlik, remélem hamarosan ez is sorra kerül. A kraftolásról és gyűjtögetésről nem nagyon tudok még mit mondani, mert egy teljesen alap szintű verziója van a build-ben és a fejlesztőktől tudjuk, hogy az Alfa 2-nél előbb sokkal kiforrottabb rendszer nem is fog bekerülni. 

Az a furcsa, vagy inkább szokatlan, hogy semmi olyasmit nem láttam, ami arra utalt volna, hogy eltértek bármiben is attól, amit évekkel ezelőtt kijelöltek utat maguknak. Igazából szép lassan építik fel a játékot és haladnak a kijelölt csapáson, kisebb módosításokkal, amiket a közösség és tesztelők javasoltak nekik. Ez nagyon pozitív, mert már most mindenki előtt teljesen tiszta, mi az ami várható és mi az, ami nem. Aki utánanéz, el fogja tudni dönteni, hogy érdemes erre a termékre befizetni vagy sem. 
Én nagyon izgatottam várom a játékot, de nem azért mert annyi új, vagy szép dolgot láttam, vagy fogok látni, mert a Csomópont rendszeren kívül szinte semmi új nincs és nem lesz ebben a játékban, amit eddig ne láttunk volna az elmúlt 20 évben. Tulajdonképpen, ahogy mondták, összeszedték azokat az elemeket a többi MMO-ból, ami tetszett nekik, kijelöltek egy csapásirányt és azon haladnak. A Csomópont rendszer természetesen egy nagyon komoly építőelem lesz, amit már évekkel ezelőtt alkalmazni kellett volna más játékokban is, de hurkák voltak a megvalósításhoz. A céljaik eléréséhez így is nagyon sok munkára és tesztre lesz szükség, mert tényleg annyi mindent terveznek, hogy ezt egy játékban megvalósítani közel álomszerű lenne.
Az biztos, hogy ez a játék nem lesz mindenki játéka, főleg nem azoké, akik a mostani MMO szerű, vagy Online játékokon szocializálódtak. Itt szükség lesz a kommunikációra, az odafigyelésre, a csapatkeresésre, minden döntésnek lesz kockázata, ára és megfelelő jutalmazása. Nem automata rendszerek oldják majd meg a feladatokat, hanem mi magunk. Nem automata rendszerek fogják megkeresni a partit a tartalmakhoz, hanem mi magunk. Nem automata rendszerek fognak játszani helyettünk, kitalálni mit szeretnénk, hanem mi magunk. Lesz olyan ember, akinek ez nem lesz vonzó? Igen lesz, sőt a többségnek valószínűleg ez kevés lesz, de ez nem is baj, pont ez a szép ebben, mindenki megtalálja a játékok közül azt, amely neki a legvonzóbb. Mi játékosok örülhetünk annak, hogy készül egy ilyen is, mert ezzel is színesedni fog a paletta, amiből választhatunk, mivel töltjük el a szabaidőnket. Megjelenéskor a játéknak nem lesz doboz ár, így egy sima havi előfizetéssel mindenki ki fogja tudni próbálni, akit már meggyőztek a leírások és a látottak. Aki szeretne a tesztelők közé kerülni, itt tájékozódhat. Megjelenésre nincs dátum, sokáig nem is lesz, ha tippelnem kéne, kb 2023 tavasz a legelőbb, de inkább ősz, vagy 2024 tavasz, ha sok problémába ütköznek. 

 

Köszönöm a figyelmet! Kellemes hosszú hétvégét Mindenkinek!

5 2 votes
Article Rating
Címke , .Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.
Feliratkozás
Visszajelzés
guest

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments